Kaivosteollisuus ry tyytyväinen Terrafamen rahoitusjärjestelyyn

Kaivosteollisuus ry on tyytyväinen entisen Talvivaaran kaivoksen omistava valtionyhtiön Terrafame Group Oy:n uuteen rahoitusjärjestelyyn. Yhdestä maailman suurimmasta raaka-aineiden välittäjästä Trafigurasta tulee 15,5 prosentin omistusosuudella kaivoksen uusi osakkeenomistaja. Yhtiö on sitoutunut ostamaan seitsemäksi vuodeksi kaivoksen koko nikkelituotannon ja 80 prosenttia sinkkituotannosta. ”Vakaan sijoittajan löytyminen osoittaa, että Terrafamessa on tehty hyvää työtä, jonka seurauksena kaivostoiminnan jatko on nyt turvattu”, sanoo Kaivosteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Pekka Suomela. ”On positiivista, että yhtiöön saatiin mukaan kokenut kaivosalan toimija, joka voi kehittää toimintaa edelleen.”

Uuden omistuspohjan myötä tapahtuva riskien hajautuminen hyödyttää Suomen valtiota ja veronmaksajia. Kaivosteollisuus ry toivoo kaikkien kaupan osapuolten edistävän kaivostoiminnan toimintavarmuutta ja tuotannon sujuvaa jatkumista. ”Kaivostoiminnalla on hyvin merkittävä työllistävä vaikutus Kainuussa ja koko Pohjois-Suomessa”, Suomela toteaa. ”On Suomen pitkäaikaisen edun mukaista, että kaivostoiminta jatkuu vakaalla pohjalla luoden lisää vientiä, työpaikkoja ja verotuloja.”

Pekka Suomela, toiminnanjohtaja
Kaivosteollisuus ry