Suomen kaivosklusterin näkymät vuodelle 2018 lupaavat

Vuodesta 2018 näyttää tulevan kaivosteollisuudelle viime vuosia valoisampi, arvioi alan yhteistyöjärjestö Kaivosteollisuus ry. Malmitutkimukset piristyivät Suomessa vuoden 2017 aikana ja uusia lupahakemuksia jätettiin aiempaa enemmän. Hankkeilla houkutellaan Suomeen uusia tutkimusinvestointeja kymmenien miljoonien edestä. Kotimaan kaivosinvestoinneissa puolestaan on alkamassa selkeä kasvujakso.

”Outokumpu Chrome Oy:n Kemin kaivos sekä Terrafame Oy ovat jo ilmoittaneet merkittävistä investoinneista. Samoin Sotkamo Silverin hopeakaivoshanke Sotkamossa ja Keliber Oy:n litiumin tuotantoon tähtäävä kaivoshanke Kaustisilla etenevät”, kertoo Kaivosteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Pekka Suomela. Kaiken kaikkiaan investoinnit tulevat nousemaan selvästi yli 500 miljoonan euron vuoteen 2020 mennessä.

Maailmantalous on nousu-uralla ja raaka-aineiden hinnat ovat vakiintuneet. Ilmastopolitiikan entistä selkeämmät globaalit tavoitteet sekä energiamurros, esimerkiksi uusiutuvan energian käytön kasvu sähkön tuotannossa sekä sähköautojen runsastuminen ja akkuteknologian kehitys, näkyvät raaka-ainemarkkinoilla. Kaikki tämä heijastuu myönteisesti näkymiin myös Suomessa. Erityisesti sähköautojen kysynnän kasvusta Suomi hyötyy monella tapaa.

Suomi on merkittävä osa keskeisten akkukemikaalien kuten litiumin, nikkelin ja koboltin eurooppalaista tuotantoketjua. Metallinjalostuksen keskittymät Harjavallassa ja Kokkolassa ovat tuotannossa merkittävässä roolissa. Kaivossektorin kasvaessa ja investoidessa myös suomalaisella kaivosteknologialla on erinomaiset mahdollisuudet kasvattaa vientiään. Alan kotimainen teknologiaosaaminen ja tutkimustyö ovat hyvällä tasolla, mutta lisäpanostukset viennin edistämiseen ovat tarpeen, mikäli halutaan vahvistaa kaivosteknologian menestymistä Euroopassa ja maailmalla.

Lisääntyvä luonnonvarojen kysyntä asettaa erityisvaatimuksia myös kaivostoiminnan vastuullisuudelle. Vastuullisuus edellyttää kaivosyhtiöiltä avoimuutta ja vuoropuhelua ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Kestävän kaivostoiminnan verkoston Suomeen tuottamat vastuullisuustyökalut ja vapaaehtoiseen osallistumiseen perustuva avoin vuoropuhelu ovat kansainvälisesti arvostettuja avauksia. ”Kaivosteollisuus ry tukee verkoston toimintaa ja kehittää edelleen Suomen kaivosteollisuutta verkostossa käydyn keskustelun pohjalta”, Kaivosteollisuus ry:n Suomela toteaa. ”Kaivosteollisuus on nykyaikaisen yhteiskunnan perusta ja suomalainen kaivostoiminta on kansainvälisessä vertailussa maailman huippua.”

Pekka Suomela
Toiminnanjohtaja, Kaivosteollisuus ry